Interim report

Intrum announced its interim results for January-March 2024 on 24 April.

Read more ›

Intrum fullbordar refinansiering och saminvestering av fastighetsportfölj förvärvad av spanska Ibercaja Banco

Intrum har fullbordat refinansieringen av den fastighetsportfölj som förvärvades av Ibercaja Banco S.A. i december 2018, och har även sålt en del av aktierna i det bolag som äger portföljen till en medinvesterare, allt i enlighet med den plan som tidigare kommunicerats.

Fastighetsportföljen har refinansierats med senior skuld, till liknande kostnad som Intrums övriga finansiering. Finansieringen erbjuds av Citibank för motsvarande cirka 65 procent av portföljens värde. Intrum och medinvesteraren tillskjuter eget kapital om 36 miljoner euro var. Ibercaja Banco behåller en ägarandel om 18 miljoner euro.

Fastigheterna kommer att förvaltas av Intrums spanska dotterbolag Aktua, genom en förlängning av det serviceavtal som tecknades när tillgångarna ägdes av Ibercaja Banco. Nettoeffekten på kassaflödet uppgår till cirka 140 miljoner euro och kommer att innebära en minskning av skuldsättningsgraden med omkring 0,2x.

Thomas Moss, Group Business Control & Investor Relations Director,
tel: +46 8 546 102 02