Caveat venditor – Seller beware: Verschuiving van een risico en de toenemende maturiteit van een sector

De afgelopen weken konden we niet om de verschillende berichtgevingen heen: de omzet van E-commerce in België bereikte een nooit gezien hoogtepunt.

Het jaar 2016 was absoluut weer een schot in de roos voor e-commerce in België wat betreft de groei in omzetcijfer. Daarnaast kwam Intrum eerder deze maand naar buiten met de opvallende resultaten van een onderzoek naar aanleiding van de nationale dag van de consument op 14 maart 2017 : mensen worden steeds roekelozer bij hun aankopen op het internet.

Doorheen de jaren zien we dus een verschuiving van het risico. Daar waar vroeger de consument een risico nam door een online aankoop te doen en een stap in ‘het onbekende’ te zetten, zien we nu dat het risico verschuift richting de verkoper. Weet u als bedrijf wel zeker aan wie u verkoopt én, misschien nog belangrijker, wat het risico op niet-betaling is?

We kunnen het dus begrijpen dat u als bedrijf met gemengde gevoelens deze beide berichten hebt gelezen. Enerzijds kunnen we met plezier vaststellen dat de potentiële omzet die er voor bedrijven aanwezig was op de online markt eindelijk boven water is gekomen. Anderzijds wilt u natuurlijk niet dat deze extra omzet in rook opgaat door een stijging van uw bad debt aan het einde van de rit.
Hoe kunt u als bedrijf zich wapenen voor de toekomst? Samen met onze klanten streven wij ernaar om op verschillende plaatsen in hun order-to-cash keten waakzaamheid in te bouwen.

Een belangrijke stap in de keten is een goed intern aanmaningstraject uitzetten. Hoe up-to-date is uw interne aanmanings-procedure? Gebeurt de benadering van uw klant op een omni-channel wijze? Maakt u hierbij gebruik van de verschillende technologieën die op heden beschikbaar zijn? Intrum staat haar klanten dagelijks bij in deze zoektocht naar het steeds veranderde evenwicht.

In een volgende fase kunt u op ons rekenen als externe partij waarbij wij trachten op minnelijke en of gerechtelijke wijze tot een betaling te komen met uw klant.

"Debt sale: de ultieme cash boost met een klantvriendelijke aanpak!"

Naast deze twee stappen hebben we nog een andere, simpele oplossing waarvan u wellicht al gehoord hebt. U kunt uw openstaande vorderingen op gelijk welk moment in de order-to-cash keten verkopen. Wat volgt is een directe en transparante cashflow voor u als bedrijf op het moment van de transactie. U hoeft dus niet te wachten tot het minnelijke en of gerechtelijke traject doorlopen is alvorens er geld uw richting uitkomt.

“Verkopen?”, hoor ik u denken? Maar ik wil helemaal de voeling met mijn klant niet verliezen. En wat zijn de risico’s voor mijn reputatie? …

Het is perfect normaal dat dit nieuwe proces bepaalde vragen bij u oproept. Contacteer ons voor een afspraak, dan komen we bij u langs om deze vragen te beantwoorden. Concreet betekent debt sale een nieuwe verschuiving van het risico op niet betaling richting Intrum én een directe en transparante cashflow voor uw bedrijf. Mooi toch?

Stel uw vraag

Stel uw vraag en krijg advies van een ervaren credit management expert. Vul onderstaand formulier in. Wij verwerken uw gegevens en antwoorden zo spoedig mogelijk.

Vul de velden in en klik "verzenden":