Interim report

Intrum announced its interim results for January-March 2024 on 24 April.

Read more ›

Intrum återköper emitterade seniora obligationer motsvarande nominellt värde om 68,8 miljoner euro för att stärka sin finansiella profil

Intrum AB offentliggör utfallet av återköpserbjudandena till innehavarna av vissa seniora obligationer emitterade av bolaget. Intrum kommer att återköpa seniora obligationer till ett belopp om 75 procent av nominellt värde, motsvarande 51,3 miljoner euro. Återköpet är i linje med Intrums tidigare kommunicerade ambition att stärka sin finansiella profil.

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION I, TILL ELLER TILL NÅGON PERSON SOM ÄR BOSATT ELLER UPPEHÅLLER SIG I USA INKLUSIVE DESS TERRITORIER (INKLUSIVE PUERTO RICO, U.S. VIRGIN ISLANDS, GUAM, AMERICAN SAMOA, WAKE ISLAND OCH NORTHERN MARIANA ISLANDS), NÅGON AV DESS DELSTATER OCH DISTRICT OF COLOMBIA ELLER NÅGON AMERIKANSK MEDBORGARE ELLER TILL NÅGON JURISDIKTION DÄR SÅDAN PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION SKULLE BRYTA MOT TILLÄMPLIGA LAGAR ELLER REGLER.

--
Återköpen avser Intrums seniora obligationer med ISIN XS2211136168 / XS2211137059, och XS2052216111 / XS2052216202 med förfall 2025 respektive 2027. De återköpta seniora obligationerna motsvarar ett nominellt värde om 68,8 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 4,0 procent av det totala utestående nominella beloppet.

"Beslutet att återköpa seniora obligationer följer vår aviserade ambition att minska skuldsättningen och stärka vår finansiella profil. Det taktiska återköpet av seniora obligationer för 51,3 miljoner euro, med en rabatt i förhållande till nominellt värde, gör att vi kan minska skuldsättningen med 68,8 miljoner euro vilket medför en kapitalvinst om 17,5 miljoner euro. Dessutom förväntar vi oss totala räntebesparingar om 5,8 miljoner euro, motsvarande en total positiv finansiell effekt överstigande 23 miljoner euro. Vi kommer att fortsätta att prioritera initiativ som stärker vår finansiella ställning framöver", säger Andrés Rubio, VD och koncernchef för Intrum.

Likviddag för återköpserbjudandena förväntas bli den 19 februari 2024.

Emil Folkesson, CFO Office and Investor Relations Director
ir@intrum.com

Detta pressmeddelande innehåller inte något erbjudande att förvärva värdepapper. Distributionen av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara begränsad av tillämplig lag. Mottagare av detta pressmeddelande förväntas göra sig underkunniga om sådana restriktioner och efterleva dem.